Hälsningar från Himlen därtill, Skrapan!

Google Analytics Conference Nordic i Stockholm 2015

Publicerat av

Nu smälter vi dagens intryck från årets Google Analytics konferens i Stockholm! Har varit en bra mix av talare och ämnen och vi är fulla av idéer och inspiration. Vi har sammanfattat våra ”key take-aways” nedan och inleder med en intervju med en ”Distinguished engineer” från Google.

bild 1

#GAswe på Clarion Hotel i Stockholm

Sagnik Nandy är den första talaren och inleder konferensen med att prata om vad som är nästa steg för GA (Google Analytics). Han gör en liknelse med att GA från början var som en bebis. Gratis och alla älskade det. Nu har GA blivit en tonåring och det är dags att fundera på hur GA vill framställa sig själv och vad man vill åstadkomma i framtiden. Sagnik fortsätter att prata om strategi och nämner ”source of truth” och ”first party interaction” som viktiga delar av GAs framtid. GA ska vara något man har förtroende för, använder och litar på.  Sagniks förhoppning är även att hitta ett sätt att få användarna att använda alla (eller i alla fall fler) funktioner som finns i GA och frågar hur många som exempelvis använder regular expressions. Ja, det var ju inte många…

Sagnik pratar om GA's framtid

Sagnik pratar om GA’s framtid

 

I pausen lyckas vi få en pratstund med Sagnik och ställer några frågor:

  1. Vi har funderat på hur olika användningsområdena för B2B-användare och B2C-användare är. Har ni funderat på att en skräddarsydd lösning i GA?
    Svar: Det är något vi vill göra! Vår vision är att kunna erbjuda skräddarsydda versioner av Google Analytics för olika användare. Ett sätt att göra detta på är att ställa fler frågor till användarna om hur de ämnar använda vår produkt och utifrån det vissa särskilt anpassade rapporter och dashboards.
  2. Kan du ge ett exempel på Insights som GA kommer att kunna erbjuda?
    Svar: Ja, jag har pratat med specifika kunder som menar att de framförallt är intresserade av tre saker. Det första är att man ska kunna få en snabb indikering på när allting är OK och att Analytics då ger en ”tumme upp”. Den andra punkten är att ge indikationer när någonting har gått fel eller avviker från det normala för att snabbt kunna djupdyka i vad som har hänt. Tredje punkten är att GA ska kunna highlighta statistik som är särskilt intressant och där det finns potential.
  3. När man lägger på ett filter i GA gäller filtret endast från idag och framåt. Du berättade att ni planerar att lansera möjligheten att samla in historisk data (backfill) för nyskapade filter och mål. Varför har ni inte implementerat denna möjligheten tidigare?
    Svar: Det är väldigt komplext och det är väldigt mycket data att hantera. Det finns även frågor som vi måste ställa oss. Exempelvis hur långt bak ska man kunna samla in datan? Men vi kommer absolut ge möjligheten att kunna hämta in historisk data framöver! Vi kan dock inte säga exakt när.
Daniel och Sagnik från Google

Daniel och Sagnik från Google

 

Utvalda nyheter, tips och annat matnyttigt vi snappat upp under dagen:

  • Med start denna vecka kommer Google Analytics att jobba med ”Enhanced spam filters”. Detta är något som vi bloggat om tidigare och som vi kommer tala om på vårt frukostseminarium den 28e aug. Det är alltså något som är högst aktuellt för oss och många av våra kunder. Ska bli spännande att se om de lyckas fånga upp denna spam-trafik och även om vi får meddelande om att trafik filtrerats bort. (Från föreläsningen ovan av Sagnik Nandy, Google)
  • Christopher Luthman från Outfox talade om Google Analytics Premium och varför man ska använda det. Framförallt är det för att komma åt all sin data, så kallat ”unsampled data” – det vi kan se i ”vanliga” Analytics är ju i vissa fall ett urval (detta kan ni tydligt se om så är fallet). En feature som han lyfte fram och som vi blir sugna att testa är Sequence Segments – någon av er läsare som använder det?
  • Vi fick se en spännande jämförelse om ungas vanor på Internet jämfört med oss vuxna (jo, det är bara att inse – vi är vuxna). Som ni ser på bilden lägger unga mest tid på sociala platformar och vuxna mest tid på nyhetskanaler och TV. Det som skiljer beteendet mest är att ungdomar vill åt unikt och individuellt anpassat material, som videos på YouTube, internationellt material och sociala kanaler. Vuxna tenderar att titta på samma material som andra, dvs nyhetssidor och TVs play-kanaler. För att nå ungdomarna rekommenderar Ulrik Simonsson från Ungdomsbarometern att: 1) Undvik ”one size fits all”-tänket 2) Fokusera på bra innehåll 3) Lyft fram grym service och varför man ska köpa tjänster/produkter av er.
tid på internet

Var lägger vi tid på Internet? Ungdomar vs Vuxna

  • Använd Analytics och andra mätinstrument för att snabbt kunna följa efter era kunder. Är de på mobilen – syns där! Är de på Instagram – syns där! Magnus Friberg, Google
  • Vi fick tips om att man kan installera ett plugin för Google Analytics och importera data på timbasis direkt till Google Spreadsheets – detta kommer vi absolut testa! Lovar att följa upp med blogginlägg om vi tycker det funkar bra.
  • Enhanced Ecommerce tracking är det säkert många som är sugna på att komma igång med eller är redan på god väg. Magnus Hedin och Marianne Stjernvall från iProspect talade om några funktioner med detta. Den mest spännande är helt klart de nya möjligheterna som öppnar sig för avancerad remarketing, exempelvis att faktiskt se till att utesluta kunder som redan köpt den exakta produkten så att de inte blir förföljda på Googles Display-nätverk med banners (vilket kan slösa pengar).

Detta är som sagt ett urval av allt kul och intressant vi har fått lära oss idag. Google Analytics är kort och gott ett verktyg med enorm bredd och djup där vi kan få reda på väldigt mycket om användandet av vår webbplats och om våra kunder. Det viktiga för oss att ta denna information, plocka ut det vi absolut behöver och ställa oss frågan varför! Då kan vi börja analysera och uppnå resultat!

 

Hälsningar från Himlen därtill, Skrapan!

Hälsningar från Himlen därtill, Skrapan!

 

Tack för en grym konferens!

/ Johanna, Gabriella och Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *