Exempel på hur du skapar en annons för Gmail

Gmail annonser – nyhet i Google AdWords nu tillgänglig för alla

Publicerat av

De dyker inte upp ofta (än) men du har kanske tänkt på att det ibland dyker upp annonser i din gmail? Detta är inte helt nytt. Vi har kunnat rikta in oss tidigare på Gmail som en vald placering (mail.google.com) när vi arbetat med display-annonsering, men nu har vi fått ännu fler möjligheter här.

Gmail-annonser är en rad som syns ovanför mailen, ni kanske har sett Gmails flik som kallas ”Promotions”? Själva annonsen ser nästan ut som ett litet meddelande och om man klickar på meddelandet expanderas annonsen. När detta händer kan man välja att ha med en bild, ett formulär eller varför inte en video? Du betalar när någon klickar första gången på annonsen men sedan kan de interagera med annonsen kostnadsfritt. Personen kan välja att klicka in på din webbplats, spara det till sin inbox, vidarebefordra till en kompis eller spara det.

Det är möjligt att ha gmail-annonser som en egen annonsgrupp i en display-kampanj. Jag rekommenderar dock att man skapar en egen kampanj för sina Gmail-annonser. Anledningen till detta är självfallet att det blir enklare att utläsa resultaten av denna specifika inriktning. När ni sedan väljer inriktning väljer ni den specifika placeringen: mail.google.com.

När du sedan skapar annonserna kan det ut på lite olika sätt. Nedan har jag valt att visa hur det ser ut när du väljer annonstypen ”Tillfällig kampanj”. Övriga som finns att välja på är:

Dessa annonstyper kan du välja i Gmail Ads

Dessa annonstyper kan du välja i Gmail Ads

 

Jag valde ”Gmail-mall för tillfällig kampanj” som exempel och då fyller man i följande fält:

Exempel på hur du skapar en annons för Gmail

Exempel på hur du skapar en annons för Gmail

 

Detta är relativt nytt för de flesta av oss – så vi kan inte ge direkta råd utifrån erfarenhet eller utförliga tester. Vi har dock testat detta när det var en beta-produkt och det gav bra resultat redan då. Nu är det inte i beta längre så det är möjligt för alla annonsörer att jobba med dessa annonser!

Min uppmaning är alltså att ni kör igång några annonser och ser vad det kan ge! Vill ni slippa besväret kan ni självklart höra av er till oss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *