Sandra Olsson gör sin praktik hos oss på TopVisible

Vikten av negativa sökord i AdWords

Publicerat av

Jag tänkte dela med mig lite om varför det är så viktigt att rensa negativa sökord i AdWords och vad det innebär. Under min tid på TopVisible har jag arbetat med ett urval av deras kunder och förstått vikten av att lägga ner tid på negativa sökord.

 

Negativa sökord är en benämning för sökord som läggs till i en ‘blocklista’ som hindrar irrelevanta sökord att trigga ert företags annonser på Google.

Det är därmed viktigt att se över vilka sökord som faktiskt triggat era annonser i AdWords under ‘search terms’. Vi kan nästan alltid se att vissa sökord, annonser och annonsgrupper går bättre än andra i AdWords. Detta kan delvis bero på att annonserna visas när dem är irrelevanta och personen som söker inte är ute efter det ni erbjuder. Vilket även kan inverka negativt på CTR (klickfrekvensen).

Där kommer negativa sökord in i bilden, det hjälper er att rikta in era annonser mot relevanta sökningar och på så sätt effektivisera annonserna samt dra in på onödiga kostnader.

Ett exempel på hur det kan användas

Att lägga in negativa sökord hindrar er annons från att visas vid sökningar på ett visst ord eller en fras. Säg att ert företag säljer produkter från ett specifikt känt varumärke som tillverkar parfymer, klockor, skor och kläder.

Ni säljer dock enbart kläder från märket. Då vill ni kanske inte att personer som letar efter klockor eller parfymer ser er annons och klickar in på er webbplats om det blir allt för höga kostnader och inte konverterar. Detta kan helt enkelt kosta företaget mycket pengar och är troligen inte det kunden är intresserad av, vilket förmodligen inte leder till köp. Om ni istället lägger in sökord som innehåller parfym, klocka och skor som negativa sökord, undviker ni att er annons visas för personerna som söker efter detta. Ni undviker även onödiga kostnader.

Var läggs negativa sökord in i AdWords?

Negativa sökord lägger ni till genom att trycka på campaigns i huvudtabellen, välj sedan fliken keywords och sedan search terms. N får då en lista på alla sökord, där ni sedan markerar dem som ni inte vill synas på och trycker sedan lägg till som negativt sökord. Orden som ni lägger till här kommer er annons inte visas på. Detta går att göra på både kampanj – och adgroupnivå. Här finns en guide där dem visar hur du gör för att lägga till negativa sökord.

Negativa sökord i AdWords

Detta är en viktig del i alla kampanjer eftersom de ser till att annonserna endast visas för personer som letar efter det ni erbjuder och är intresserade av era produkter. Detta leder till en ökad kostnadskontroll och gör även att ni kan öka CTR (klickfrekvensen), minska den genomsnittliga CPC:n (kostnaden per klick) och på så sätt höja avkastningen på din investering.

Hur ofta bör det göras och varför?

Mitt tips är att kolla genom alla negativa sökord regelbundet för att få en översikt över onödiga kostnader detta bör göras minst 1 gång per månad men om ni har ett högt antal produkter med hög sökvolym, bör det göras oftare.

Detta resulterar i att ni:

  • Kan sänka kostnaderna
  • Visa era annonser för personer som mer sannolikt kommer klicka på dem och är intresserade av era produkter.
  • Förhindra att annonser visas för personer som söker efter produkter som ni inte erbjuder.

Nu säger jag tack för min tid på TopVisible

Nu är jag inne på min sista praktik vecka här på TopVisible, vilket är blandade känslor det känns tråkigt att lämna alla underbara människor här på kontoret. Jag har blivit varmt välkomnad sen dag ett och fått lära mig otroligt mycket under mina veckor här. Första veckan satte jag upp mål med min praktik och jag kan stolt säga att jag har lyckats nå alla. Jag har certifierat mig i Google Adwords och Google Analytics efter mycket hårt pluggande och med en riktigt kämparglöd så lyckades jag fixa dem båda,på samma dag dessutom. Google Analytics pluggade jag inte till utan tog en chansning efter att jag gått grundkursen i Google Analytics här på TopVisible. Jag har samlat på mig mycket ny kunskap och även vågat utmana mig själv varje dag, med inställningen att allting går om man bara vill. Gabriella är den som har delat med sig av sin expertis inom SEM/PPC till mig och jag har fått jobba mycket med att hjälpa till med hennes befintliga kunder i AdWords, vilket har varit väldigt roligt och lärorikt.

Jag vill tacka alla underbara medarbetare på TopVisible för dem här veckorna och jag säger inte hej då utan på återseende. Vi ses i februari igen då jag valt att göra min sista LIA(Praktik) här på TopVisible!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *